Statut Fundacji Candela

Wersja obowiązująca od dnia 21 maja 2025 roku

Rozdział I: Postanowienia ogólne

§1

1. Fundacją pod nazwą “Fundacja Candela”, zwana dalej „Fundacją”, jest ustanowiona przez
Michała Karpińskiego, Mihaia Sustera, Piotra Węgrzyna oraz Adama Widomskiego, zwanymi
dalej łącznie “Fundatorami”, aktem notarialnym z dnia 2 lutego 2021 roku, Repertorium A nr
1690/2021, sporządzonym przez notariusza Jakuba Kulczyckiegoi działa na podstawie
przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 roku o fundacjach (tekst jednolity: Dz. U. z 2016 r.
poz. 40 z późn. zm.) oraz na podstawie postanowień niniejszego Statutu.
2. Fundacja posiada osobowość prawną.
3. Właściwym Sądem Rejestrowym dla Fundacji jest Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy
w Warszawie.
4. Statut wchodzi w życie z dniem wpisania Fundacji do Krajowego Rejestru Sądowego.
5. Statut został przyjęty dnia 2 lutego 2021 roku.

§2

1. Siedzibą Fundacji jest miasto stołeczne Warszawa.
2. Terenem działania Fundacji jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, ale dla właściwego
realizowania celów społecznych i gospodarczych Fundacja może prowadzić działalność także
poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
3. Fundacja może tworzyć oddziały i inne jednostki organizacyjne.
4. Fundacja może dla celów współpracy z zagranicą posługiwać się tłumaczeniem swojej nazwy
w językach obcych.
5. Fundacja może używać wyróżniającego ją znaku graficznego.
6. Fundacja może ustanowić certyfikaty, tytuły, odznaki, medale, tytuły honorowe oraz
przyznawać je wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami osobom oraz instytucjom zasłużonym
dla Fundacji, które przyczyniły się do realizacji celów Fundacji.
7. Fundacja używa pieczęci z nazwą Fundacji i jej adresem.

§3

Fundacja została ustanowiona na czas nieokreślony.

§4

Fundatorzy wskazują ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki, zwanego dalej „Ministrem”, jako ministra właściwego ze względu na cele Fundacji.

§5

Fundacja stosuje Zasady Dobrych Praktyk Europejskiego Centrum Fundacji (EFC).

Rozdział II: Cel i formy działania Fundacji

§6

Celem Fundacji jest rozwój optyki, fotoniki i nauk pokrewnych w Polsce, rozumiany jako
działanie na rzecz:
a. rozwoju studentów, młodych naukowców i młodych przedsiębiorców;
b. rozwoju badań naukowych i projektów badawczych;
c. rozwoju działalności badawczo-rozwojowej i rozwojowej, w szczególności
wspieranie transferu osiągnięć naukowych do praktyki gospodarczej;
d. rozwoju techniki, wynalazczości, innowacyjności, przedsiębiorczości oraz
rozpowszechniania i wdrażania nowych rozwiązań technicznych w praktyce
gospodarczej;
e. rozwoju organizacji studenckich i doktoranckich;
f. promowania osiągnięć polskiej nauki i techniki w kraju i za granicą;
g. integracji cudzoziemców (zagranicznych studentów oraz pracowników
naukowych, administracyjnych i technicznych) prowadzących lub
wspierających działalność naukowo-badawczą w Polsce;
h. zapewnienia równości praw i przeciwdziałania dyskryminacji ze względu na
płeć, wiek, narodowość, przynależność kulturową, wyznanie, orientację
i niepełnosprawność w polskich ośrodkach naukowych;
i. rozwoju lokalnych i międzynarodowych społeczności oraz wspólnot naukowych
i zawodowych;
j. pogłębiania integracji europejskiej w nauce, działalności badawczo-rozwojowej
i rozwojowej;
k. rozwoju kierunków studiów oraz szkół doktorskich prowadzonych przez polskie
uniwersytety i ośrodki badawcze;
l. wspierania naukowców będących jednocześnie rodzicami;
m. inicjowania współpracy pomiędzy ośrodkami naukowymi i przemysłowymi;
n. wykorzystywania rozwiązań z zakresu optyki i fotoniki dla dobra
społeczeństwa;
o. identyfikacji barier administracyjnych i podejmowania wysiłków mających na
celu usuwanie tych ograniczeń w rozwoju optyki i fotoniki.

§7

1. Fundacja realizuje swoje cele, wymienione w §6, poprzez:
a. przyznawanie zwrotnych lub bezzwrotnych finansowań lub dofinansowań;
b. przyznawanie nagród, stypendiów i grantów;
c. udział w przedsięwzięciach zgodnych z celami statutowymi Fundacji;
d. prowadzenie działalności wydawniczej, w tym sprzedaży książek, wydawania
czasopism naukowych lub innych publikacji w zakresie realizacji celów statutowych;
e. organizowanie i finansowanie konferencji, sympozjów, seminariów, szkół letnich,
szkoleń, programów edukacyjnych i innych wydarzeń;
f. inicjowanie debat o kierunkach rozwoju badań naukowych;
g. prowadzenie działalności szkoleniowo-edukacyjnej, eksperckiej i konsultingowej;
h. prowadzenie działalności popularyzującej naukę;
i. prowadzenie działań na rzecz dopasowywania profili kształcenia na studiach do
potrzeb rynku pracy;
j. organizowanie kampanii promocyjnych, wykonywanie planów marketingowych,
budowanie wizerunku oraz tworzenie strategii komunikacji specjalistycznej;
k. oferowanie wsparcia logistycznego i administracyjnego dla zagranicznych studentów
i młodych pracowników naukowych, administracyjnych lub technicznych
zaangażowanych w działalność naukową w Polsce;
l. promowanie dobrych praktyk organizacyjnych;
m. wspieranie inicjatyw o szczególnej wadze dla społeczeństwa;
n. wspieranie i promocję proaktywnych postaw wśród lokalnej społeczności;
o. utrzymywanie i budowanie międzynarodowej współpracy z organizacjami o celach
zbieżnych z celami Fundacji;
p. nawiązywanie współpracy z ośrodkami naukowymi i badawczo-rozwojowymi;
q. prowadzenie badań naukowych lub prac rozwojowych;
r. udzielanie wsparcia eksperckiego dotyczącego przygotowania i ewaluacji programów
kształcenia na studiach w zakresie optyki, fotoniki i nauk pokrewnych;
s. udzielanie wsparcia mentorskiego;
t. udzielanie wsparcia w procesie pozyskiwania finansowania projektów badawczych,
a także pomoc w organizacji zaplecza badawczego i pozyskiwania partnerów zarówno
z ośrodków naukowych, jak i z sektora prywatnego;
u. wykonywanie audytów technologicznych.
2. Szczegółowe zasady i warunki realizacji wyżej wymienionych celów mogą zostać określone
przez uchwały Zarządu Fundacji.

§8

Fundacja może dla realizacji swoich celów statutowych:
a. wspierać działalność zbieżną z celami Fundacji podejmowaną przez inne osoby
prawne lub fizyczne;
b. przyznawać określonym osobom tytuł Partnera Fundacji, przy czym zasady
współpracy Fundacji z jej Partnerami będą określone w odrębnych umowach
i porozumieniach;
c. zawierać porozumienia lub umowy w sprawie współdziałania z innymi fundacjami lub
organizacjami krajowymi lub zagranicznymi, których doświadczenia mogą służyć
realizacji celów statutowych Fundacji.

Rozdział III: Majątek i dochody Fundacji

§9

1. Majątek Fundacji stanowią: fundusz założycielski w wysokości 3000 (słownie: trzy tysiące)
złotych oraz środki finansowe i przedmioty majątkowe nabyte w czasie działalności statutowej
wymienione w §10 ust. 1.
2. Na realizację działalności statutowej Fundacji, opisanej w §6 i 7 Statutu, przeznacza się część
funduszu założycielskiego w kwocie 2000 (słownie: dwóch tysięcy) złotych. Na realizację
działalności gospodarczej Fundacji, opisanej w §30 Statutu, przeznacza się pozostałą część
funduszu założycielskiego w kwocie 1000 (słownie: jeden tysiąc) złotych.
3. Realizacja celów Fundacji finansowana jest z funduszu założycielskiego oraz z dochodów
uzyskanych przez Fundację na zasadach przewidzianych w niniejszym Statucie.
4. Za swoje zobowiązania Fundacja odpowiada całym swoim majątkiem.

§10

1. Środki finansowe i przedmioty majątkowe potrzebne do realizacji celów Fundacji i pokrycia
kosztów jej działalności pochodzą z:
a. wpływów z operacji finansowych;
b. subwencji, darowizn, spadków, zapisów, grantów, dotacji i innego rodzaju przysporzeń
majątkowych czynionych na rzecz Fundacji przez krajowe i zagraniczne osoby
fizyczne i prawne;
c. wpływów ze zbiórek organizowanych przez Fundację;
d. akcji crowdfundingowych;
e. dochodów ze swojej działalności gospodarczej;
f. dochodów z majątku Fundacji;
g. wpływów z umów sponsorskich, barterowych, marketingowych;
h. odsetek bankowych;
i. dochodów z pożytków cywilnych, majątku nieruchomego, ruchomego oraz praw
majątkowych.

2. Jeśli ofiarodawcy środków wymienionych w §10 ust. 1 b, c, d określili konkretny cel dotacji
zgodny z celami statutowymi Fundacji, to Zarząd Fundacji ma obowiązek takie życzenie
uwzględnić. W przeciwnym przypadku środki zostaną przeznaczone na dowolne cele
statutowe Fundacji.
3. W sprawach przyjmowania darowizn i dziedziczenia oświadczenia wymagane przepisami
prawa składa Zarząd Fundacji. W przypadku powołania Fundacji do dziedziczenia, Zarząd
Fundacji składa oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza tylko
wówczas, gdy w chwili składania tego oświadczenia jest oczywiste, że stan czynny spadku
znacznie przewyższa ewentualne długi spadkowe.
4. Zarząd Fundacji może w ramach majątku Fundacji wyodrębnić fundusze przeznaczone na
realizację poszczególnych celów Fundacji.

§11

1. Całość dochodów uzyskiwanych przez Fundację, w tym dochód uzyskiwany z działalności
gospodarczej, może być przeznaczana wyłącznie na działalność statutową i administracyjną
związaną z funkcjonowaniem Fundacji.

§12

1. Fundacja prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z obowiązującymi przepisami.
2. Rokiem obrotowym jest rok kalendarzowy.
3. Pierwszy rok obrotowy zakończy się w dniu 31 grudnia 2021.
4. Roczne sprawozdanie finansowe i merytoryczne sporządza i publikuje Zarząd Fundacji.

§13

1. Fundacja nie może udzielać pożyczek lub dokonywać zabezpieczenia zobowiązań majątkiem
Fundacji w stosunku do członków organów Fundacji lub pracowników Fundacji oraz osób,
z którymi członkowie organów oraz pracownicy Fundacji pozostają w związku małżeńskim, we
wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej,
pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu
przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”.
2. Fundacja nie może przekazywać swojego majątku na rzecz członków organów Fundacji lub
pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich,
w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach.
3. Fundacja nie może wykorzystywać swojego majątku na rzecz członków organów Fundacji lub
pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba
że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu Fundacji.
4. Fundacja nie może dokonywać zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których
uczestniczą członkowie organów Fundacji, pracownicy Fundacji oraz ich osoby bliskie na
zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.

Rozdział IV: Organy Fundacji

§13

1. Organami Fundacji są:
I.Komitet Fundatorów – organ doradczy zwany dalej “Komitetem”;
II. Rada Fundacji – organ sprawujący nadzór nad działalnością Fundacji zwany
dalej “Radą”;
III. Zarząd Fundacji – organ zarządzający Fundacją zwany dalej “Zarządem”.
2. Nie wolno łączyć funkcji członka Rady i członka Zarządu. Ponadto członkowie Rady nie mogą
pozostawać z członkami Zarządu w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku
pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej.
3. Członkami organów Fundacji nie mogą być osoby skazane prawomocnym wyrokiem za
przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub za przestępstwo skarbowe.
4. Członkowie Rady pełnią swoje funkcje honorowo.
5. Członkowie Zarządu mogą pobierać wynagrodzenie za pełnienie swojej funkcji na zasadach
i w wysokości ustalonej przez Radę Fundacji.
6. Członkowie organów Fundacji mogą uzyskać zwrot kosztów poniesionych w związku
z pełnioną funkcją, w tym kosztów noclegów, podróży oraz diet.
7. Członków pierwszego składu Zarządu, pierwszego składu Rady oraz Przewodniczącego Rady
powołuje jednomyślnie Komitet Fundatorów.

IV.1. Komitet Fundatorów

§15

1. W skład Komitetu Fundatorów wchodzą Fundatorzy.
2. Członkostwo w Komitecie ustaje na skutek śmierci Fundatora.
3. Do kompetencji Komitetu należy:
a. wybór pierwszego Przewodniczącego Rady, pierwszego składu Rady oraz pierwszego
składu Zarządu;
b. wybór, wraz z ustępującą Radą, członków nowej Rady na zasadach opisanych w §16 ust.
6 i 7.

4. Posiedzenia Komitetu zwołuje Fundator lub Przewodniczący Rady.
5. Posiedzenia Komitetu zwoływane są na zasadach dotyczących posiedzeń Rady opisanych
w §19 ust. od 2 do 6.
6. Wspólne uchwały Komitetu i Rady podejmowane są na zasadach uchwał Rady
z uwzględnieniem głosów członków Komitetu.
7. Fundatorzy mają prawo uczestniczenia w posiedzeniach Rady, jak również prawo do wglądu w
dokumentację, księgi rachunkowe, sprawozdania i wszelkie inne akta związane z działalnością
Fundacji.

IV.2. Rada Fundacji

§16

1. W skład Rady wchodzi od 5 do 7 osób związanych z optyką, fotoniką lub naukami pokrewnymi.
Jedna z tych osób pełni rolę Przewodniczącego Rady.
2. Rada powoływana jest na cztery lata, a Przewodniczący Rady wybierany jest na pierwszym
posiedzeniu Rady z zastrzeżeniem postanowienia §15 ust. 3a.
3. Przewodniczący Rady reprezentuje i kieruje pracą Rady.
4. Członkostwo w Radzie ustaje w wyniku:
a. złożenia rezygnacji Przewodniczącemu Rady lub Prezesowi Zarządu;
b. utraty praw obywatelskich na skutek skazania prawomocnym wyrokiem sądu za
przestępstwo popełnione z winy umyślnej;
c. śmierci członka Rady;
d. odwołania przez Radę;
e. upływu kadencji Rady.
5. W przypadku ustania członkostwa Przewodniczącego Rady, nowy Przewodniczący Rady
wybierany jest na najbliższym posiedzeniu Rady. Do czasu wybrania nowego
Przewodniczącego Rady, osobą pełniącą obowiązki Przewodniczącego Rady jest najstarsza
osoba wchodząca w skład obecnej Rady.
6. W przypadku odwołania członka Rady Fundacji lub wygaśnięcia jego mandatu,
a w konsekwencji tego zmniejszenie składu Rady Fundacji poniżej minimalnej liczby członków
określonej w §16 ust. 1, skład Rady Fundacji powinien zostać uzupełniony wspólną uchwałą
Rady i Komitetu.
7. Trzy miesiące przed zakończeniem kadencji Rady ustępująca Rada wraz z Komitetem wspólnie
uchwalają skład nowej Rady. W nowej Radzie powinno być nie mniej niż dwóch członków
ustępującej Rady.
8. W przypadku niedotrzymania przez ustępującą Radę oraz Komitet terminu określonego w §16
ust. 7, Przewodniczący ustępującej Rady wraz z Komitetem uchwalają skład nowej Rady.
9. Posiedzenia Rady i Komitetu lub Przewodniczącego Rady i Komitetu w celu realizacji
postanowień opisanych w §16 ust. 6 i 7 zwoływane są na zasadach dotyczących posiedzeń
Rady opisanych w §19 ust. od 2 do 6.
10. Szczegółowe zasady funkcjonowania Rady mogą być regulowane przez wewnętrzne
regulaminy Rady, które uchwala Rada.

§17

1. Do kompetencji Rady należy:
a. powoływanie i odwoływanie Zarządu;
b. proponowanie i uchwalanie projektu zmian w Statucie Fundacji;
c. przyjmowanie rocznych sprawozdań finansowych i merytorycznych z działalności
Fundacji;
d. ustalanie zasad i wysokości wynagrodzenia dla członków Zarządu;
e. opiniowanie rocznego planu działań Fundacji przygotowanego przez Zarząd.
2. Rada, wykonując obowiązki określone w §17 ust. 1, może zasięgać opinii ekspertów i Komitetu.
3. Rada może wyrażać opinie we wszystkich sprawach dotyczących Fundacji.
4. Rada w celu wykonywania swych zadań jest uprawniona do:
a. żądania od Zarządu przedstawienia wszelkich dokumentów dotyczących działalności
Fundacji;
b. dokonywania rewizji majątku oraz kontroli finansowej Fundacji.

§18

1. Rada Fundacji podejmuje decyzje w formie uchwał. Uchwały Rady Fundacji zapadają zwykłą
większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków Rady Fundacji. W przypadku
równej liczby głosów decydujący jest głos Przewodniczącego Rady. Wyjątkami są uchwały
Rady dotyczące odwołania członka Zarządu, które uchwalane są bezwzględną większością 3/5
głosów.
2. Uchwały w imieniu Rady podpisuje Przewodniczący Rady na podstawie protokołu z głosowania
nad daną uchwałą.
3. Dopuszczalne jest przeprowadzenie głosowania obiegowego w formie elektronicznej bez
zwoływania posiedzenia Rady Fundacji.

§19

1. Posiedzenia Rady odbywają się nie rzadziej niż raz na rok.
2. W posiedzeniach Rady uczestniczy większość członków Rady.
3. Członkowie Zarządu i Komitetu mają prawo uczestniczyć w posiedzeniach Rady bez prawa
głosu.
4. Posiedzenia Rady zwołuje Przewodniczący Rady z własnej inicjatywy lub na wniosek dwóch
członków Rady albo Prezes Zarządu z własnej inicjatywy lub na wniosek dwóch członków
Zarządu. Członkowie Rady, Zarządu i Komitetu informowani są o posiedzeniu Rady mailowo
przez osobę zwołującą posiedzenie z co najmniej 14 dniowym wyprzedzeniem.
5. Posiedzenia Rady prowadzi Przewodniczący lub członek Rady przez niego wskazany.
W przypadku nieobecności Przewodniczącego Rady osoba prowadząca posiedzenie
wybierana jest spośród członków Rady obecnych na posiedzeniu.
6. Posiedzenia Rady domyślnie odbywają się w formie wideokonferencji.
7. Posiedzenie Rady, na którym zostanie rozpatrzone roczne sprawozdanie finansowe Zarządu,
powinno zostać zwołane najpóźniej do dnia 15 maja każdego roku.

IV.3. Zarząd Fundacji

§20

1. W skład Zarządu Fundacji wchodzi Prezes Zarządu oraz dwóch lub trzech Wiceprezesów
Zarządu.
2. Członkowie Zarządu powoływani są na czas nieokreślony przez Radę na drodze uchwały
podjętej w następujący sposób:
a. Prezes Zarządu wybierany jest spośród kandydatów wskazanych przez Radę oraz
Komitet;
b. Wiceprezesi Zarządu wybierani są na wniosek Prezesa Zarządu.
3. Pracą Zarządu kieruje Prezes Zarządu, a jego zastępcami jest są Wiceprezesi Zarządu.
4. Członkostwo w Zarządzie ustaje na skutek:
a. złożenia rezygnacji Przewodniczącemu Rady;
b. utraty praw obywatelskich na skutek skazania prawomocnym wyrokiem sądu za
przestępstwo popełnione z winy umyślnej;
c. śmierci członka Zarządu;
d. odwołania przez Radę.
5. Zarząd w całości lub każdy z jego członków może być odwołany przez Radę na drodze uchwały
podjętej bezwzględną większością 3/5 głosów Rady. W takim przypadku oraz pozostałych
sytuacjach wymienionych w §20 ust. 4 Statutu powoływanie nowego Prezesa lub Wiceprezesa
Zarządu odbywa się na zasadach określonych w §20 ust. 2 Statutu.

6. W przypadku ustania członkostwa Prezesa Zarządu Przewodniczący Rady wyznacza
Wiceprezesa Zarządu, który ma pełnić obowiązki Prezesa Zarządu do czasu wybrania przez
Radę nowego Prezesa Zarządu.
7. W sporach i umowach pomiędzy Fundacją a członkami Zarządu osobą reprezentującą Fundację
jest Przewodniczący Rady.
8. Szczegółowe zasady funkcjonowania Zarządu mogą być regulowane przez wewnętrzne
regulaminy Zarządu, które uchwala Zarząd.

§21

1. Do kompetencji Zarządu należą sprawy niezastrzeżone postanowieniami Statutu do uprawnień
Rady, czyli w szczególności:
a. kierowanie bieżącą działalnością Fundacji;
b. reprezentowanie Fundacji;
c. realizowanie celów statutowych oraz uchwał organów Fundacji;
d. proponowanie i uchwalanie projektu zmian w Statucie;
e. podejmowanie uchwał i decyzji Zarządu, w tym uchwalanie regulaminów oraz innych
aktów wewnętrznych Fundacji;
f. opracowywanie i realizowanie programów działania Fundacji;
g. coroczne składanie sprawozdania finansowego i merytorycznego Radzie Fundacji
z rocznej działalności Fundacji;
h. określenie struktury organizacyjnej Fundacji;
i. przyjmowanie w imieniu Fundacji środków wymienionych w §10 ust. 1 Statutu;
j. zatrudnianie pracowników Fundacji, w tym ustalanie wymiaru pracy, zasad zatrudnienia
oraz wysokości ich wynagrodzeń oraz innych gratyfikacji;
k. zawieranie umów cywilnoprawnych w imieniu Fundacji, innych niż tych zawieranych
z członkami Zarządu, w tym ustalanie wszelkich warunków takich umów;
l. powoływanie gremiów opiniodawczo-doradczych, stałych lub doraźnych, w związku
z realizacją poszczególnych programów Fundacji;
m. zarządzanie oraz sprawowanie pieczy nad majątkiem i funduszami Fundacji.

§22

1. Na mocy §21 ust. 1e Statutu Fundacji Zarząd Fundacji może podejmować uchwały
w następujących sprawach:
a. zarządzania majątkiem Fundacji;
b. treści regulaminów i innych aktów wewnętrznych Fundacji;
c. zgłaszania Radzie projektów zmian w Statucie Fundacji;
d. zgłaszania Radzie wniosków o połączenie Fundacji z innym podmiotem;
e. zgłaszania Radzie wniosków o likwidację Fundacji;
f. dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej przez Fundację;
g. innych określonych w Statucie i regulaminach Fundacji.
2. W sprawach należących do kompetencji Zarządu, lecz niewymienionych w §22 ust. 1 Zarząd
podejmuje decyzje, a nie uchwały.
3. Uchwały i decyzje Zarządu zapadają bezwzględną większością głosów. W przypadku równej
liczby głosów decyduje głos Prezesa Zarządu.
4. Uchwały w imieniu Zarządu podpisuje Prezes Zarządu lub dwóch członków Zarządu. Uchwały
podpisywane są na podstawie protokołu z głosowania nad daną uchwałą.

§23

1. Posiedzenia Zarządu odbywają się nie rzadziej niż raz na pół roku.
2. W posiedzeniach Zarządu uczestniczy większość Członków Zarządu.
3. Posiedzenia Zarządu zwołać może każdy z Członków Zarządu. Członkowie Zarządu
informowani są o posiedzeniu mailowo, przez członka Zarządu zwołującego posiedzenie, z co
najmniej 3-dniowym wyprzedzeniem.
4. Posiedzenia Zarządu prowadzi Prezes Zarządu lub członek Zarządu przez niego wskazany.
W przypadku nieobecności Prezesa Zarządu osoba prowadząca posiedzenie wybierana jest
spośród członków Zarządu obecnych na posiedzeniu.
5. Posiedzenia Zarządu domyślnie odbywają się w formie wideokonferencji.

§24

1. Oświadczenia woli, w tym w sprawach majątkowych o równowartości powyżej 1100 PLN,
w imieniu Fundacji składają:
a. Prezes Zarządu – jednoosobowo;
b. Dwóch Wiceprezesów Zarządu – działających łącznie;
2. Oświadczenia woli w sprawach majątkowych o równowartości nieprzekraczającej 1100 PLN
podejmować może każdy członek Zarządu.
3. Zarząd może ustanowić pełnomocników udzielając im pełnomocnictwa szczególnego
w zakresie oświadczeń woli.

Rozdział V: Głosowania i posiedzenia organów Fundacji

§25

1. Każda osoba uprawniona do głosowania posiada jeden głos, niezależnie od liczby pełnionych
funkcji w Fundacji.
2. Głosowania poza posiedzeniami organów Fundacji mogą odbywać się z wykorzystaniem
środków komunikacji elektronicznej bez konieczności zwoływania posiedzenia organu
Fundacji. Takie głosowania mogą odbywać się wyłącznie na zasadach określonych
w stosownym regulaminie osobnym dla każdego Organu Fundacji.
3. Posiedzenia organów Fundacji mogą być realizowane w formie wideokonferencji,
telekonferencji lub spotkań fizycznych.
4. Możliwość udziału w posiedzeniu organów Fundacji przy wykorzystaniu środków komunikacji
elektronicznej jest wskazana w zawiadomieniu o tym posiedzeniu zawierającym dokładny opis
sposobu uczestnictwa i wykonywania prawa głosu.

Rozdział VI: Transparentność działalności Fundacji

§26

1. Fundacja publikuje na swojej stronie internetowej:
a. sprawozdania finansowe i merytoryczne ze swojej działalności, w przeciągu 12 miesięcy
od zakończenia danego okresu sprawozdawczego lub wcześniej jeżeli wynika to
z przepisów prawa;
b. uchwały Zarządu, w przeciągu dwóch tygodni od uchwalenia;
c. uchwały Rady, w przeciągu dwóch tygodni od uchwalenia.
2. Prezes Zarządu jest odpowiedzialny za publikowanie na stronie internetowej Fundacji
dokumentów z §26 ust. 1a i 1b.
3. Przewodniczący Rady jest odpowiedzialny za publikowanie na stronie internetowej Fundacji
dokumentów z §26 ust. 1c.

Rozdział VII: Zmiana Statutu

§27

1. Propozycje zmian w Statucie może zgłaszać Zarząd oraz Rada.
2. Zmiany w Statucie dokonywane są na podstawie dwóch uchwał – uchwały Rady oraz uchwały
Zarządu.
3. Zmiany Statutu wprowadza Zarząd poprzez złożenie dokumentów do odpowiednich organów
w celu zarejestrowania dokonanych zmian.
4. Zmiana Statutu nie może powodować istotnych zmian celów Fundacji.

Rozdział VIII: Likwidacja fundacji

§28

1. Podstawą do złożenia przez Zarząd wniosku do Rady o likwidację Fundacji może być:
a. zaprzestanie rzeczywistej działalności Fundacji;
b. osiągnięcie celów, dla których Fundacja została ustanowiona;
c. wyczerpanie środków finansowych i majątku Fundacji.
2. Uchwałę o likwidacji Fundacji podejmuje Rada na wniosek Zarządu.
3. Likwidację przeprowadza wyznaczony przez Zarząd likwidator.
4. Majątek Fundacji pozostały po likwidacji przeznacza się na cele statutowe działajacych w RP
podmiotów o zbliżonych celach. Konkretny podmiot lub podmioty, którym przekazany zostanie
majątek Fundacji wybierane są przez Radę.
5. O likwidacji Fundacji Zarząd zawiadamia Ministra.

Rozdział IX: Połączenie fundacji z innym podmiotem

§29

1. Fundacja może połączyć się z innym podmiotem, jeśli prowadzi to do bardziej efektywnej
realizacji pierwotnych celów Fundacji.
2. Połączenie z innym podmiotem nie może nastąpić, jeżeli w jego wyniku cel Fundacji mógłby
ulec istotnej zmianie.
3. Decyzję o połączeniu Fundacji z innym podmiotem podejmuje Rada na wniosek Zarządu.

Rozdział X: Działalność gospodarcza Fundacji

§30

1. Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w celu finansowania realizacji jej celów
statutowych.
2. Cały dochód uzyskiwany przez Fundację z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej
przeznaczony jest na finansowanie działalności statutowej i administracyjnej związanej
z funkcjonowaniem Fundacji.
3. Decyzję o rozpoczęciu, zawieszeniu, zakończeniu oraz formie prowadzenia działalności
gospodarczej podejmuje Zarząd Fundacji.
4. Działalność gospodarcza Fundacji może polegać także na udziale w spółkach prawa
handlowego lub cywilnego.
5. Zakres działalności gospodarczej Fundacji obejmuje następujące punkty PKD:
a. PKD 18.12.Z Pozostałe drukowanie;
b. PKD 18.13.Z Działalność usługowa związana z przygotowywaniem do druku;
c. PKD 47.91.Z Pośrednictwo w sprzedaży detalicznej niewyspecjalizowanej;
d. PKD 52.10.B Magazynowanie i przechowywanie pozostałych towarów;
e. PKD 55.40.Z Pośrednictwo w zakwaterowaniu;
f. PKD 56.21.Z Okazjonalne przygotowywanie i dostarczanie żywności dla odbiorców
zewnętrznych (katering okazjonalny);
g. PKD 58.11.Z Wydawanie książek;
h. PKD 58.12.Z Wydawanie gazet;
i. PKD 58.13.Z Wydawanie czasopism i pozostałych periodyków;
j. PKD 58.19.Z Pozostała działalność wydawnicza, z wyłączeniem w zakresie
oprogramowania;
k. PKD 58.29.Z Działalność wydawnicza w zakresie pozostałego oprogramowania;
l. PKD 59.11.Z Działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo i programów
telewizyjnych;
m. PKD 59.12.Z Działalność postprodukcyjna związana z filmami, nagraniami wideo
i programami telewizyjnymi;
n. PKD 62.10.B Pozostała działalność w zakresie programowania;
o. PKD 62.20.B Pozostała działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki oraz
zarządzaniem urządzeniami informatycznymi;
p. PKD 62.90.Z Pozostała działalność usługowa w zakresie technologii informatycznych
i komputerowych;
q. PKD 63.10.D Pozostała działalność usługowa w zakresie infrastruktury obliczeniowej,
przetwarzania danych, zarządzania stronami internetowymi (hosting) i działalności
powiązane;
r. PKD 68.20.Z Wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi;
s. PKD 70.20.Z Doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i pozostałe
doradztwo w zakresie zarządzania;
t. PKD 71.12.B Pozostała działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo
techniczne;
u. PKD 72.10.Z Badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie nauk przyrodniczych
i technicznych;
v. PKD 73.11.Z Działalność agencji reklamowych;
w. PKD 73.12.Z Reklama poprzez środki masowego przekazu;
x. PKD 73.20.Z Badanie rynku i opinii publicznej;
y. PKD 73.30.B Działalność pozostała w zakresie public relations i komunikacji;
z. PKD 74.14.Z Pozostała działalność w zakresie specjalistycznego projektowania;
aa.PKD 74.20.Z Działalność fotograficzna;
bb. PKD 74.30.Z Działalność związana z tłumaczeniami;
cc.PKD 74.99.Z Wszelka pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie
indziej niesklasyfikowana;
dd. PKD 77.33.Z Wynajem i dzierżawa maszyn i urządzeń biurowych oraz komputerów;
ee.PKD 77.39.Z Wynajem i dzierżawa pozostałych maszyn, urządzeń oraz dóbr
materialnych, gdzie indziej niesklasyfikowane;
ff. PKD 78.10.Z Działalność związana z wyszukiwaniem miejsc pracy i pozyskiwaniem
pracowników;
gg.PKD 79.90.Z Pozostała działalność usługowa w zakresie rezerwacji oraz działalności
z nią związane;
hh.PKD 82.10.Z Działalność związana z administracyjną obsługą biura, włączając
działalność wspomagającą;
ii. PKD 82.30.Z Działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów;
jj. PKD 85.59.B Kursy i szkolenia związane ze zdobywaniem wiedzy, umiejętności
i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych;
kk.PKD 85.69.Z Działalność wspomagająca edukację, gdzie indziej niesklasyfikowana;
ll. PKD 94.12.Z Działalność członkowskich organizacji zawodowych;
mm.PKD 94.99.Z Działalność pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej
niesklasyfikowana;
nn.PKD 96.99.Z Pozostała działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana.